عرق سوز شدن نوزاد - علت، علائم و درمان

چرا نوزادان عرق سوز می‌شوند؟ برای درمان عرق سوز شدن نوزاد چه باید کرد؟

عرق سوز شدن تنها مخصوص بزرگسالان نبوده و در نوزادان و کودکان نیز به وفور در فصول گرم سال و مناطق گرم و مرطوب دیده می‌شود. عرق سوز شدن به دلیل بسته شدن منافذ پوستی و همینطور انسداد مجاری تعریق به وجود می‎‌آید. در این شرایط عرق در زیر پوست جمع شده و بثورات قرمز و سوزناکی را به وجود می‌آورد. همانطور که می‌دانید، پوست نوزادان بسیار حساس و لطیف بوده و احتیاج به مراقبت زیادی دارد. نوزادان در صورت عرق سوز شدن، واکنش بسیار بیشتری نسبت به بزرگسالان نشان داده و وجود اثرات عرق سوز شدن روی پوست نوزادان باعث می‌شود که حتی تمام شب را بیدار بوده و گریه کند. در این بلاگ از الا شما والدین عزیز را با عرق سوز شدن نوزاد به طور کامل آشنا خواهیم کرد. در این نوشته به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا نوزاد یا کودک شما عرق سوز شده و برای پیشگیری و درمان  آن باید چه کرد

 

عرق سوز شدن چیست؟

عرق سوز شدن را یک عارضه و حساسیت پوستی معرفی می‌کنند. این عارضه در صورتی بروز می‌کند که مجاری تعریق زیر پوست ما، به وسیله عرق مسدود شده باشد. با قرار گرفتن مدت زمانی طولانی در معرض گرما و نور خورشید، اگ تعریق به وجود آمده به سطح پوست نیامده و به درستی دفع نشود، مسبب بروز عرق سوز شدن خواهد شد. 

 

همانطور که گفتیم مسدود شدن راه خروج عرق از زیر پوست عامل اصلی عرق سوز شدن نوزاد و بزرگسالان است. علامت های نشان دهنده‌ی عرق سوز شدن، جوش های کوچک و برآمده ای هستند که همچون دانه های سنباده روی بدن نوزاد ظاهر می‌گردند. به طور معمول جوش های حاصل از عرق سوز شدن به طور خود به خود پس از مدت چند ساعت و یا نهایتا چند روز از بین می‌روند ولی به این موضوع نیز باید توجه کرد که برخی از بیماری های پوستی دیگر هم ممکن است خود را به صورت عرق سوز شدن نشان دهند و علائمی مشابه آن داشته باشند. این قبیل بیماری ها و عارضه‌های پوستی عبارتند از: آلرژی و واکنش های بدن به مواد آلرژن، انواع عفونت های پوستی با منشا قارچ و یا باکتریایی و در نهایت اگزما.

 

انواع شدیدتر عرق سوز شدن احتیاج به مداخله پزشکی و استفاده از درمان های دارویی دارند اما غالبا بهترین راه برای درمان این عارضه، خنک کردن پوست و جلوگیری از تعریق بیشتر است. عرق سوز شدن نوزاد برای او بسیار ناراحت کننده خواهد بود و سبب کلافه شدن نوزاد و خانواده او نیز می‌گردد. عرق سوز شدن تنها مختص بزرگسالان نیست و اتفاقا این موضوع ممکن است در نوزادان و کودکان بیشتر دیده شود که دلیل این امر، انرژی بیشتر، فعالیت بیشتر و صد البته عدم تکامل و رشد غدد تعریق آنها است.

عرق سوز شدن چیست

علائم عرق سوز شدن در نوزادان چیست؟

علامت های عرق سوز شدن نوزاد از تاول و جوش های سطحی گرفته و تا توده‌های قرمزی که در عمق پوست به وجود می‌آیند متفاوت است. در بسیاری از موارد عرق سوز شدن، این عارضه با سوزش و خارش شدید پوست نیز همراه است. همانطور که پیش تر گفتیم، غالبا التهابات پوستی به وجود آمده به دلیل عرق سوز شدن، خود به خود از بین می‌روند. نشانه های عرق سوز شدن نوزاد اغلب در گردن، کتف ها، قفسه سینه، شانه ها، زیربغل، کشاله ران و چین خوردگی های آرنج دیده می‌شود. عرق سوز شدن نوزاد انواع مختلفی دارد که با توجه به عمق مجرای تعریقی که دچار انسداد شده است مورد طبقه بندی قرار گرفته و هرکدام علائم و نشانه های خاص خود را دارا هستند. اما در کل علائم کلی عرق سوز شدن نوزادان عبارتند از : التهابات پوستی عمیق و قرمز رنگ، تاول و جوش های ریز و سنباده‌ای شکل و گرمازدگی و داغ شدن پوست.

 

مقاله پیشنهادی : راهکارهایی برای مراقبت از پوست نوزادان در تابستان

دلیل بیشتر عرق سوز شدن نوزادان چیست؟

سیستم های مختلف بدن نوزادان در سالیان ابتدایی تولد، کامل نبوده و دارای نقص هستند. یکی از همین سیستم ها، سیستم تعریق و تنظیم دمای بدن است. نوزادان به این علت که غدد تعریق کوچکتر، کمتر و تکامل نیافته تری نسبت به بزرگسالان دارند، بیشتر به عارضه عرق سوز شدن مبتلا خواهند شد. عللی که می‌توان برای عرق سوز شدن نوزادان نام برد عبارتند از: 

 

  1. عدم توانایی بدن نوزادان در تنظیم دما

  2. پوشاندن لباس های تنگ و ضخیم

  3.  قنداق کردن مکرر و استفاده از پتو های ضخیم

  4. وجود چین های پوستی بسیار در بدن نوزادان که سبب ممانعت از خارج شدن عرق می‌گردد

 

همانطور که گفتیم، پوشاندن لباس های ضخیم و نامناسب برای فصل، خود یکی از دلایل عرق سوز شدن نوزاد شما خواهد بود. پوشاک نوزاد باید علاوه بر داشتن سایز درست و مناسب، از جنس الیافی همچون نخ، پنبه و پشم و الیاف ارگانیک باشد و به پوست نوزاد اجازه تنفس داده تا عرق روی بدن زودتر خشک شود. عارضه ای همچون عرق سوز شدن نوزاد به طور طبیعی و به خودی خود از بین رفته و برطرف می‌شود اما اگر این مورد تحت کنترل و مورد توجه قرار نگیرد خود می‌تواند در آینده عوارض پوستی دیگر را نیز همراه داشته باشد.

 

دلیل بیشتر عرق سوز شدن نوزادان چیست

درمان عرق سوز شدن نوزاد

همیشه گفته ایم که پیشگیری بهتر است از درمان، بنابراین همواره توصیه می‌کنیم مواردی که باعث عرق سوز شدن نوزاد می‌شوند را به یاد داشته و رعایت نکات مرتبط با آنها از عرق سوز شدن نوزاد خود جلوگیری کنید. اما گر در نهایت نوزاد شما نیز دچار عرق سوزی شد باید بدانید که برای درمان دو روش دارویی و خانگی را می‌توانید در پیش بگیرید که در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم: 

 

درمان خانگی عرق سوز شدن نوزادان

اولین و پیش پا افتاده ترین راهی که برای درمان خانگی عرق سوز شدن نوزادان می‌توانید در پیش بگیرید، خنک کردن بدن و پوست نوزاد است. مهمترین عامل عرق سوز شدن، تعریق و مهمترین عامل تعریق نیز، گرما است. برای از بین بردن این عوامل توصیه می‌کنیم که در ابتدا، لباس های نوزاد را باز مرده و یا کاملا از تن او در بیاورید. نوزاد را به اتاقی با هوای خنک تر و مجهز به تهویه مطبوع ببرید. سپس با دست و یا حوله های خیس نرم، پوست کودک را به آرامی مالش داده و بعد از خشک شدن پوست، یک دست لباس تمیز و البته نازک و نخی به او بپوشانید.

 

در این بخش به شما بلاگ " بهترین پارچه مناسب لباس نوزاد " را پیشنهاد می‌کنیم.

 

به پوست نوزاد اجازه‌ی تنفس بدهید. همانطور که گفته شد پوست نوزاد به علت داشتن چین های بسیار، بیشتر عرق سوز می‌شود. وجود چین های بدن نوزاد باعث مسدود شدن منافذ پوستی شده و تنفس پوستی را مختل میکند به همین دلیل حتما به یاد داشته باشید که برای درمان عرق سوز شدن نوزاد، به پوست اجازه تنفس و هوا خوردن بدهید.

 

ناخن های نوزاد را حتما کوتاه کنید. التهابات ناشی از عرق سوز شدن همواره با سوزش و خارش نیز همراه هستند. بهتر است برای جلوگیری کردن از خارش زخم توسط نوزاد و بدتر کردن شرایط التهاب، ناخن های او را مدام کوتاه کنید. در کنار این موضوع، توصیه میکنیم که به هنگام شب دست های نوزاد خود را در کیسه‌های کوچک و نازک پارچه‌ای بگذارید تا از اینکه نوزاد پوست خود را در خواب خارش دهد جلوگیری کنید.

 

خشک نگه داشتن پوست نوزاد را به هیچ وجه فراموش نکنید. هنگامی که نوزاد عرق سوز شده است، حتما او را حمام کنید و پس از استحمام به جای استفاده از حوله های ضخیم و زبر عادی، بگذارید که رطوبت روی بدن او به آرامی و همراه با جریان هوا خشک شود.

 

درمان خانگی عرق سوز شدن نوزادان

در این بخش بلاگ " نحوه صحیح حمام کردن نوزاد " را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

 

درمان دارویی عرق سوز شدن در نوزاد

گاهی اوقات ممکن است که عرق سوز شدن به واسطه‌ی خارش های مکرر عفونی شود. اگر باکتری بتواند از این منافذ وارد پوست و التهاب بدن نوزاد شود ممکن است عفونت های سلولیتی ایجاد کرده و آسیب های پوستی جدی تری را به همراه داشته باشد. به همین دلیل توصیه ‌میکنیم در صورت بروز التهاب های همراه با عفونت، حتما تحت نظر و با مشورت پزشک متخصص از آنتی بیوتیک با دوز مشخص و همینطور کرم و پماد های موضعی برای بهبود شرایط التهاب استفاده کیند.  تاکید ما بر این است که به هیچ وجه خودسرانه مصرف آنتی بیوتیک را نه برای خود و نه برای نوزاد خود شروع نکنید چرا که این کار می‌تواند در آینده سبب بروز مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک شده و عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد.

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش: انواع حساسیت های پوستی نوزادان

 

سخن پایانی

در این بلاگ سعی بر آن داشتیم تا شما والدین محترم را با اهمیت عرق سوز شدن نوزاد آشنا کنیم. این عارضه در نوزادان بسیار شایع بوده و مکرر اتفاق می‌افتد اما چیزی که باید حتما به آن توجه کنید این است که عرق سوز شدن نوزاد به طور طبیعی خوب خواهد شد و جای نگرانی نیست اما با تمام این تفاسیر بهتر است که همواره مراقبت های ذکر شده را تحت نظر داشته و در صورت نیاز حتما برای استفاده از درمان های دارویی با پزشک متخصص مشورت نمایید.

 

مطلب های تصادفی